Home Nyheter & Intervjuer Möte mellan den grekiske turismministern V. Kikilias och sju ambassadörer om den grekiska turismens utåtriktning – Investeringsstrategi och tematisk turism från den skandinaviska marknaden

Möte mellan den grekiske turismministern V. Kikilias och sju ambassadörer om den grekiska turismens utåtriktning – Investeringsstrategi och tematisk turism från den skandinaviska marknaden

by Hello From Greece

De starka banden mellan Grekland och de nordiska länderna inom turismen och förstärkningen av den grekiska turistmarknadens strategiska utåtriktning i den skandinaviska marknaden stod i fokus för turismministerns, Vassilis Kikilias, arbetsmöte med Johan Borgstam, den svenske ambassadören i Grekland.

Vid arbetslunchen i den svenske ambassadören Johan Borgstams residens deltog även Finlands ambassadör, Jari Boris Antero Gustafsson, Norges ambassadör, Frode Overland Andersen och Danmarks ambassadör, Klavs Holm. Slovakiens ambassadör, Iveta Hricova, Irlands ambassadör, Iseult Fitzgerald, och Spaniens ambassadör, Mr. Carles Casajuana, deltog också.

Som turismministern påpekade, fortsätter Grekland med en riktad exponering i den internationella turistmarknaden, med specifika initiativ för att förlänga turistsäsongen som redan har börjat, vilket man ser resultaten av.

Arbetslunchen, som hölls på initiativ av den svenska ambassadören i Grekland, bekräftade de optimistiska budskapen från den skandinaviska marknaden, som alltid – varje sommar – rankar Grekland bland de främsta turistdestinationerna. Särskilt uppmuntrande är uppgifterna från årets bokningar, där de största researrangörerna i Skandinavien har lagt till nya destinationer, som Thassos, Alonissos och Kalamata.

Som noterats av både Kikilias och den svenske ambassadören, bidrar främjandet av den grekiska turistprodukten avsevärt till att stärka sysselsättningen genom att skapa nya jobb i båda länderna, ett faktum som – som betonats av Borgstam – ytterligare förstärker Sveriges intresse för den grekiska marknaden. Den svenske ambassadören uppmärksammade särskilt exemplet med en av de största researrangörerna i Sverige, som specialiserat sig på den grekiska marknaden och för närvarande sysselsätter mer än 500 personer i Norden.

”Turismen är, som vi brukar säga, den ”tunga” industrin i vårt land”, sade Kikilias och lade särskild tonvikt på främjandet av en tematisk turism, men också på de nya strategiska investeringar som redan genomförs i turismsektorn. Sportturismen nämndes särskilt, med anledning av invigningen, på ön Lemnos, nästa vecka av det nya hotellet för en av de största researrangörerna i Sverige. Detta är den andra stora investeringen – efter invigningen av ett liknande hotell i Sivota – där det nya hotellet redan har fått Sveriges Olympiska Kommittés godkännande för att förbereda sina idrottare i dess lokaler.

Den grekiske turismministern Vassilis Kikilias noterade:

”Idag är jag här – på initiativ av Sveriges ambassadör i Grekland – tillsammans med ambassadörerna från de nordiska länderna, och från Slovakien, Irland och Spanien, för att informera dem om utvecklingen inom grekisk turism och modellen för hållbar turism, som vi redan implementerar i och med att turistsäsongen förlängs. Vi utbytte också åsikter om andra viktiga frågor, såsom sysselsättningen och våra länders bilaterala förbindelser. Turismen är den ”tunga” industrin i vårt land, som vi brukar säga. Och av denna anledning investerar vi ständigt i branschen. Ett stort tack till alla ambassadörer, då de även är vårt lands ambassadörer utomlands vad gäller dess skönheter och de unika upplevelser som varje besökare i Grekland kan uppleva. Och, naturligtvis, bjuder vi in alla våra skandinaviska vänner att besöka vårt land även i år”.

Den svenske ambassadören i Grekland, Johan Borgstam, sade:

”Det här är en nöjens dag, eftersom jag har äran att ha bredvid mig min käre vän och turismminister, Vassilis Kikilias. Grekland har under många år varit bland de tio mest populära turistmålen för Sverige. För oss är turistnäringen väldigt viktig, eftersom den skapar jobb, inte bara i Grekland utan även i Sverige. Nyligen pratade jag till exempel med ett svenskt företag som är specialiserat på den grekiska turistmarknaden och som berättade att man har 500 anställda i hela Skandinavien. Detta är ett enda företag, som -för den här säsongen- har planerat att skicka 400 – 500 000 skandinaviska turister till Grekland. Låt oss dessutom inte glömma att under 2019 kom det 850 000 turister till Grekland från Sverige – ett land med 10 miljoner invånare. En siffra som betyder att cirka 10% av Sveriges befolkning valde vackra Grekland för sin semester. Det är därför jag känner mig djupt glad över det privilegium jag åtnjuter att representera Sverige i Grekland. Och jag är övertygad om att vi kommer att ges möjlighet att ytterligare stärka och främja turismen i Grekland, både från Sverige och från de andra nordiska länderna, med tanke på turismproduktens betydelse för den grekiska ekonomin”.

Related Articles

Leave a Comment