Vad är regionen Centrala Makedonien?
Vår region är en förtrollande plats som kombinerar ett rikt kulturreservat med sällsynt naturskönhet. Solen och havet, historien om Alexander den store, legenderna om Olympus’ gudar (det högsta berget i Grekland) och de vackraste kusterna i Grekland samexisterar i ett unikt landskap. Centrala Makedonien är destinationen som besökare kommer till för att beundra de många sevärdheterna, utforska de pittoreska landskapen, smaka på den distinkta gastronomin, de lokala vinerna, de utmärkta makedonska produkterna och framför allt njuta av invånarnas varma gästfrihet. I centrala Makedonien kan besökarna leva sin egen unika historia genom att organisera sitt eget program och uppleva sin egen storhet.
THESSALONIKI, huvudstaden i regionen, med sin moderna hemmahamn för kryssningsfartyg och den nyligen renoverade flygplatsen ”MAKEDONIEN”, ligger i regionens centrum, vilket gör att besökaren på mindre än 1 timme har tillgång till många områden som finns runt staden belägna på ett cirkulärt sätt, och även, om så önskas, för att göra dagsutflykter. Den näst största staden i Grekland med en historia på 2 500 år, prisad för sin gastronomi av UNESCO 2021, med sina många attraktioner, bysantinska kyrkor, många festivaler, såsom filmfestivalen i Thessaloniki, konferensturism, men också som en idealisk destination för en stadssemester, erbjuder alla former av turism för hela året.
PIERIA är en destination med oändliga kuster med havets blå i perfekt harmoni med det gröna på det mytomspunna berget Olympen, det högsta berget i Grekland (2 997 m) med traditionella bosättningar, kloster, rik lokal gastronomi, kulturell aktivitet på flera nivåer, alternativa former av turism, monument och antikviteter, som representerar grekisk historia i alla tider, såsom Dion och det mycket välbevarade slottet i Platamon varifrån besökaren kan ha panoramautsikt över Egeiska havet.
CHALKIDIKI är ett obestridligt paradis på jorden, med ett frodigt grönt landskap, med oändliga stränder (500 km), med smaragdgrönt vatten och små vikar. Besökaren har möjlighet att besöka de organiserade sandstränderna med otaliga restauranger och strandbarer, stora hotellenheter och organiserade boenden av alla kategorier och organiserade campingplatser. Samtidigt kan man ägna sig åt sportaktiviteter (segling, vindsurfing etc.), besöka den renoverade Petralona-grottan, Aristoteles-parken (Alexander den stores lärare) samt delta i någon av de internationella festivaler som anordnas.
PELLA med Edessa (känd som Vattenstaden), med sina imponerande vattenfall, grottan och vattenmuseet, den traditionella byn Gamla Agios Athanasios, en kosmopolitisk by med traditionella pensionat och hotell, samt den arkeologiska platsen forntida Pella med det nya museet. Man kan också njuta av de varma källorna vid Pozar-baden i Loutraki och koppla av i de lämpligt utformade turistanläggningarna.
IMATHIA, med den arkeologiska platsen Aigai, huvudstaden i makedonernas kungarike (belägen i den nuvarande byn Vergina) med de kungliga gravarna, det nya museet som invigdes 2023 och den nya arkeologiska platsen för Aigai, leder det rika kulturarvet i centrala Makedonien. Samtidigt kan besökaren besöka en av de många vingårdarna, följa regionens vinväg och smaka på olika typer av viner samt den välkända lokala berömda söta mannagrynskakan som kallas ”revani”.
SERRES med våtmarken i sjön Kerkini med 300 arter av fåglar och vilda bufflar, där besökaren kan besöka Alistratis grottor, en av de största grottorna i Grekland, och observera stalaktiter och stalagmiter. Samtidigt kan man delta i sportaktiviteter som forsränning och kanotpaddling i ravinen av floden Angiti, vandra i berget Belles (Kerkini), koppla av i Sidirokastro och Agistros varma källor. Besökaren måste smaka på det lokala köket och de lokala söta ”akanerna”.
KILKIS med sjön Doirani med dess många arter av fisk och fåglar, sportaktiviteter på berget Paiko och lokala produkter. Det är här smaragdsjön Skra ”göms”, ett paradis med jungfrulig orgievegetation, där kristallklart vatten rinner och bildar små eller större vattenfall som hamnar i sjön. Området har många traditionella byar, som Goumenissa, samt vingårdar, medan besökaren kan gå till den botaniska trädgården och besöka de allierades kyrkogårdar från första världskriget.
Vad är det för åtgärder som utvecklar regionen och attraherar turism?
Varje år planerar och genomför regionen ett riktat turistfrämjande program självständigt eller i samarbete med lokala byråer, kammare och turistorganisationer (Thessaloniki, Chalkidiki och Pieria). Programmet handlar bland annat om:
– Deltagande i inhemska och utländska turismutställningar
– Annonskampanj i tryckta och elektroniska medier
– Sociala medier
– Anordnande av bekantskapsresor
– Organisering av riktade evenemang/aktioner
– Sponsring inom olika evenemang, sport, kultur mm
– Marknadsföringsstöd till inhemska och utländska flygbolag
– Distribution av turistmaterial på konferenser, skolor m.m.
– Presentation av lokala produkter i motsvarande tematiska utställningar (vingårdar, etc.)
– Journalisters gästfrihet
– Subvention till lokala produktfrämjare (vinvägar, etc.)
– Presentation av religiös turism (i fotspåren av aposteln Paulus, etc.)
– Att locka filmproducenter till regionen, genom Filmkontoret
– Aktivering av europeiska program
– Kontakter med det internationella akademiska samfundet
Berätta lite för oss om hur man attraherar – samarbetar med andra marknader/andra städer och på vilka sätt (grekiska och utländska)
– Tvillingstäder
– Turistfrämjande åtgärder i städer utomlands, där det finns en flygplats och en bra flygförbindelse med Thessaloniki (Madrid, Paris, etc.)
– Organisering av riktade evenemang/konferenser i samarbete med respektive nationella kammare i varje land (grekisk-tyska, grekisk-spanska, etc.)
– Deltagande i internationella konferenser
– Organisation/deltagande tillsammans med andra länder i europeiska program.
Det hålls utställningar – festivaler mm. Berätta gärna om bidragen
Utställningar är det huvudsakliga sättet att marknadsföra turistprodukten. Med hänsyn till att det finns representanter från många länder som deltar i utställningarna, genom att vara en del av detta, kan man dra många användbara individuella slutsatser av rådande och framtida turismmarknadstrender, så att en korrekt framtidsplanering av turismfrämjandet av Regionen kan göras.
Samtidigt kan direktkontakt med allmänheten ge användbar information om möjliga turisters preferenser, men ger också möjlighet till turister som redan har besökt Grekland att framföra sina eventuella klagomål/förslag.
Deltagande i utställningar ger många fördelar, bland annat:
– Presentation av turistprodukten i många format (video etc.) för ett stort antal personer på kort tid.
– Genomföra b2b-möten med resebyråer och byråer
– Deltagande i riktade evenemang under utställningen
– Genomföra tävlingar med sponsorer som ger turistpaket som priser
– Kommunikation med representanter från andra länder
Vilka är de sektorer man ger extra vikt och på vilket sätt
Särkild vikt ges till områdets kvalitativa turistegenskaper som uppvisar en särart, som är unika och lättillgängliga. Erfarenheten har visat att för alla potentiella turister är kvaliten en nyckelfaktor i valet av en destination, förutom enkel tillgång.
Ett klassiskt exempel är att de turister som anländer med kryssningsfartyg till Volos, istället för att besöka de traditionella närliggande byarna Pelion, reser med buss till Meteora (prefekturen Trikala), på grund av den kulturella betydelse och geografiska särart de uppvisar.
Centrala Makedonien presenterar ett brett utbud av turistområden som är belägna cirkulärt runt Thessaloniki och som kan intressera turisterna samt säkerställa enkel åtkomst. Ett bra exempel som vi bör nämna är kampanjen ”Bara 60 minuter bort”, som innebär att du på 60 minuter kan besöka alla turistmål i regionen.
Gastronomin i regionen är speciell. Ge oss några ord.
Indikativt nämns att det internationella erkännande som uppnåtts av Thessaloniki med dess inkludering i UNESCO Creative Cities of Gastronomy Network 2021 (UCCN), gör det mer känt och i kombination med den långa kulturhistorien och stadens rika arv bidrar på ett avgörande sätt till att öka turistflödet, inte bara i staden, utan också i den större regionen, och bidrar till utvecklingen av ekonomin till förmån för de lokala samhällena.
Den historiska turismen
Den historiska turismen är en speciell karaktäristisk del av området, som lockar många turister. Det faktum att det finns anmärkningsvärda arkeologiska platser utspridda över hela regionen, gör det möjligt att organisera utflykter som inte bara kommer att baseras på sol & hav-modellen, utan också på kultur. På detta sätt ges möjligheten för turisten att forma sitt program, inklusive många intressanta platser.
Sportturism
Värdandet och anordnandet av spel och evenemang lockar ett stort antal besökare, vilket bidrar till att främja området ytterligare. Samtidigt erbjuder området en stor möjlighet att organisera alternativ turism, på grund av de geografiska särdragen, med många registrerade och certifierade områden för sportaktiviteter, såsom Olympus certifierade vandringsleder som kan kombineras med andra former av turism (besöka kloster etc.). Som exempel kan nämnas Olympus maraton, seglingstävlingar etc. med deltagande av idrottare från hela världen.
Kryssningarna
Kryssningarna ger de besökare som går i land från fartygen under en kort period möjlighet att se Thessaloniki såväl som den bredare regionen eftersom det finns möjligheter att besöka inte bara staden utan även de omgivande områdena. Som exempel bör nämnas att det på senare tid har skett en ökning av antalet kryssningsfartyg som anländer till den moderniserade hamnen i Thessaloniki, där det nu är möjligt att docka två fartyg samtidigt.
Vinter/sommar
Vinterturismen (till skillnad från sommaren) har varit ganska begränsad, eftersom på grund av klimatförändringar och stigande temperaturer har dess varaktighet minskat drastiskt, vilket har lett till stagnation eller till och med avskräckt ytterligare investeringar i skidorter. Det bör nämnas att trots denna ogynnsamma situation görs det ansträngningar från regionens sida för att modernisera befintliga anläggningar.
Det bör förtydligas att termen vinterturism huvudsakligen syftar på skidorter och inte omfattar andra former av turism, såsom citybreak-turism, dit besökare kommer hela året.
Några ord om den…ändlösa kustlinjen
Området har en lång kustlinje; bara i Chalkidiki är den 500 km lång. Det finns många naturliga vikar, hamnar och organiserade småbåtshamnar. Längs kustlinjerna finns det många turistföretag, hotell, strandbarer, restauranger, sportaktiviteter etc. Enligt Hellenic Society for the Protection of Nature (HSPN), den nationella operatören av det internationella programmet ”Blå Flagg” i vårt land , finns det i centrala Makedonien 121 stränder med blå flagg, varav 95 i Chalkidiki, 13 i Thessaloniki och 13 i Pieria.
Arkeologiska platser är viktiga
Området har en historia på 2500 år, med arkeologiska platser utspridda i alla 7 geografiska enheter. De är huvuddraget i regionens turistprodukt och en attraktionspol för tusentals turister. Moderniseringen av områdena kring de arkeologiska platserna, tillkomsten och renoveringen av respektive museer, samt förbättringen av vägnätet som säkerställer enkel tillgång till området, är nyckelfaktorer som bidrar till att turistflödet ökar ytterligare. Det är värt att notera att Vergina-museet är det näst mest besökta museet i Grekland efter Akropolismuseet.
Låt oss fokusera på fördelarna för besökarna (logi, mat, underhållning)
De fördelar som erbjuds turisterna ska vara resultatet av att alla företag i området engagerar sig mot samma mål, i samarbete med lokala myndigheter och staten.
För att få det bästa resultatet måste de inse att endast genom en omfattande insats som inte bara kommer att syfta till det tillfälliga välståndet för ekonomiska indikatorer, utan istället kommer att beröra:
– locka till sig kvalitetsturister
– ständig förbättring av de tjänster som tillhandahålls
– ger en känsla av trygghet
– anpassning till nya tider
– miljöskydd
– harmonisk samexistens med lokala samhällen
– rättvis fördelning av vinster till lokalsamhället
– kontinuerlig utbildning
kan grunden för en hållbar och kvalitativ turismutveckling skapas, till förmån för lokalsamhället, samtidigt som det bidrar till att öka landets BNP.
Finns det turister som vi vill nå / vad är vår policy
Vid denna punkt bör vi nämna upplevelseturism, som är en form av turism som inte bara är avsedd att underhålla och koppla av turisten, utan samtidigt, genom att främja de speciella delarna av området (om de finns), väcka hans intressen, med det yttersta målet att vilja ha nya upplevelser, i kombination med skydd av miljön. Dessa särskilda delar av regionen kan vara förknippade med kultur, seder, vetenskap, sport, gastronomi, historia, religion, etc.
Denna form av turism syftar till att förvandla turisten från en mottagare och åskådare av ”konserverad” turism som vanligtvis erbjuds av massturism, till en aktiv medlem som söker upplevelser med specifika särdrag och deltar i dem.
I allmänhet måste sökandet efter denna form av kvalitetsturism med en samtidig förlängning av turistsäsongen vara en prioritet för turistföretagen, eftersom centrala Makedonien, till skillnad från andra regioner, inte bara erbjuder ”sol och hav”, utan också en mängd andra turistintressen, som gör det möjligt för den att på bästa sätt svara på denna form av turism, samtidigt som den visar lyhördhet för miljöfrågor.
Vilka är kriterierna med vilka både grekiska och utländska turister gör sitt val
Kriterierna för att välja den framtida destinationen av en turist följer inte en specifik regel, utan är ständigt differentierade. Erfarenheten har visat att bland de olika faktorerna är följande de viktigaste. Speciellt:
– Kostnader för resor, boende och tillhandahållna tjänster
– Enkel åtkomst
– Tjänster som tillhandahålls
– Respekt för miljön (återvinning, förnybara energiformer etc.)
– Nöjesmöjligheter
– Områdets kulturarv
– Möjligt alternativa former av turism, bortom sol och hav.1
– Känslan av trygghet
– Närhet till intressanta platser
Tillgången till centrala Makedonien sker på olika sätt. Tillgång till luft/väg/sjö. Berätta om dem
Syften för flygtillgång är att flygbolagen:
– inför nya direktrutter
– utökar de redan befintliga sträckorna
– bidrar till den direkta kopplingen till specifika destinationer
– bidrar till Thessalonikis indirekta förbindelse med långväga destinationer
– kopplar Thessaloniki med nya strategiska destinationer
Samtidigt måste de inblandade myndigheterna bidra till att förbättra tillgången till flygplatsen från/till Thessaloniki och dess omgivningar
Mål för vägtillträde är:
– förbättring av vägnätet
– enkel och snabb gränspassering
– skapa förutsättningar för att enkelt hitta parkeringsplatser
Mål för färjetillgången är:
– Ökning av fartygsrutter
– Thessalonikis färjeförbindelse med andra hamnar (Sporader, Kreta, etc.)
– Skapande av infrastruktur för att enkelt närma sig fartyg till hamnen
– Skapande av infrastruktur för att öka antalet samtidiga inflygningar av passagerarfartyg och kryssningsfartyg till hamnen.
– Organisation av dagliga utflykter för kryssningsfartygsbesökare i det omgivande området av Thessaloniki.
– förbättra hamntillgången från/till staden och omgivande områden
Vilka är framtidsplanerna?
Den grundläggande framtidsplaneringen kommer bland annat att handla om:
– Upprätthålla och utöka turistvågen.
Korrekt presentation av destinationen, som måste innehålla all nödvändig information som kommer att täcka de möjliga frågor som kommer att skapas för den blivande framtida turisten i området.
Turisten måste under sin vistelse i regionen leva de upplevelser han väntat sig, för att på bästa möjliga sätt överföra dem till just sitt hemland.
– Upptäcka och närma sig nya marknader
– Ytterligare främjande av kulturarvet.
Det bör nämnas att Grekland har den komparativa fördelen av tidlöst kulturarv (2 500 år) i förhållande till andra konkurrerande länder, vars rötter sträcker sig tillbaka till antikens Grekland. Detta arv är produkten av inflytande från många kulturer, som var och en har satt sina egna avtryck.
– Införande av ny turismetik.
Den nämns som ett exempel, upplevelseturismen som inte bara syftar att underhålla och koppla av turisten, men samtidigt, genom främjandet av de speciella elementen i området (om de finns), väcka hans intressen, med det yttersta målet att vilja ha nya upplevelser. Dessa särskilda delar av regionen kan vara förknippade med kultur, seder, vetenskap, sport, gastronomi, historia, religion, etc.
Denna form av turism syftar till att förvandla turisten från en mottagare och åskådare av ”konserverad” turism som vanligtvis erbjuds av massturism, till en aktiv medlem som söker upplevelser med specifika särdrag och deltar i dem.
– Analys av effekterna på turismen, av geopolitiska kriser som skapats i den större regionen (Ukraina, Mellanöstern, etc.).
– Kontinuerlig utbildning och information av personalen som är involverad i turistsektorn, för att bli informerad om de nya turismtrenderna, så att de kan tillämpas omedelbart.
– Känslighet som turistföretagen kommer att visa när det gäller att skydda miljön.
Slutligen måste det betonas att turismen måste utvecklas metodiskt i samklang med lokalsamhällena, så att det inte uppstår negativa effekter på dem. Annars kommer det att uppstå reaktioner som kommer att avskräcka från att turister kommer till regionen, ett faktum som redan observeras i många länder. I synnerhet bör utvecklingen av turismen inte leda till:
– Ojämn fördelning av ekonomiska fördelar till samhällsmedlemmar
– störning av de boendes befintliga livsstil (rutinalitet).
– införande av ny moral, varav många kanske inte är acceptabla
– buller och ökad trafikproblematik
– förstörelse av miljön
– Ökning av levnadskostnaderna för invånarna
Låt oss göra en inventering av tidigare år. Vad lärde de oss?
Den felaktiga planeringen och minskningen av de nödvändiga medlen för bevarandet samt vidareutvecklingen av turistprodukten i regionen ledde över tiden inte bara till en förändring av kvaliteten på turistflödet utan ledde också i många fall till att den har krympt.
Även valet av framtida investeringar måste vara resultatet av en detaljerad och kontinuerlig studie av genomförbarhet och hållbarhet, med respekt för miljön, alltid i samarbete med lokala myndigheter och staten.
Samtidigt måste konkurrenternas agerande och planering undersökas, för att säkerställa den fortsatta hållbarheten för den befintliga eller framtida investeringen, vilket bidrar till att ytterligare öka det befintliga turistflödet.
Ett klassiskt exempel på dålig planering och dataanalys är det faktum att trots de investeringar som staten och näringslivet gjort i skidanläggningarna i norra Grekland, så har Bulgarien (i samarbete med Österrike) med skapandet av ett skidcenter med europeisk standard (BANSKO) samt med skapandet av lämplig infrastruktur absorberat en stor andel av motsvarande kvalitetsturistflöde i Grekland och Balkanländerna , vilket leder till en mycket svår finansiell ställning för de respektive grekiska skidorterna.
Vad förväntar vi oss från och med nu?
Huvudprioriteten och målet är den fortsatta utvecklingen av turismen i regionen, med hänsyn till alla individuella element, av vilka de viktigaste nämndes ovan, såväl som de befintliga finansieringsmöjligheterna från nationella och europeiska resurser.
Samtidigt måste nya framväxande trenderna beaktas, såsom den trend som har dykt upp den senaste tiden och handlar om preferensen för destinationer som inte skapar ”överbefolkning”, det vill säga det sker en förskjutning från massturism till destinationer där deltagare kan finnas. i kontrollerade grupper.
Av samma skäl tas semester inte bara under de traditionella turistperioderna (sommar), utan turismen är nu jämnt fördelad över året. Flygbolagen och hotellföretagen har redan anpassat sig till de nya uppgifterna och utökar perioden för turistpaket som erbjuds, från april till oktober.
Denna förändring kommer att ge ett uppsving för de länder som kommer att kunna möta ovanstående behov, och erbjuda turistmål med små/medelstora boenden, under hela året. Med den breda spridningen av turistmål som den presenterar tillfredsställer vår region ovanstående särdrag med stor framgång, alltid med respekt för miljön och lokala samhällen, och skördar enorma fördelar över tid.
Slutligen bör det nämnas att turistnäringen måste ha ständig information, starka reflexer, ordentlig planering, statligt stöd, deltagande i europeiska program, kontinuerliga investeringar och subventioner, så att den omedelbart kan anpassa sig till de nya trenderna på turistmarknaden och eliminera alla inslag som har en negativ effekt, så att det på bästa möjliga sätt bidrar till att ytterligare öka regionens turistprodukt, till fördel för lokalsamhällena.
Tack.
Marni Hadjiemmanouil – Journalist – Vice-ordförande för Educational Foundation of the Association of Editors of Daily Newspapers of Macedonia and Thrace (ESIEM-TH) – Doktor vid institutionen för journalistik och media vid Aristoteles universitetet i Thessaloniki