Home Nyheter & Intervjuer INTERVJU MED PIERIA DISTRIKTS VICEPREFEKT MAVRIDOU SOFIA

INTERVJU MED PIERIA DISTRIKTS VICEPREFEKT MAVRIDOU SOFIA

by Hello From Greece

Med två så starka kort i händerna, Pierias långa kustlinje på ena sidan och berget Olympus på den andra, ger området bilden av ett mycket intressant turistmål. Är det verkligen bland de första valen av grekiska och utländska besökare?

Pieria som turistmål är verkligen väldigt speciellt, eftersom det har några unika egenskaper som är i fullständig harmoni och skapar oförglömliga bilder och upplevelser även för de mest krävande besökarna. Vårt starka varumärke, Olympus, Pieriabergen, våra gyllene kuster som är 72 kilometer långa, tillfredsställer både bergs- och havsälskare, vilket gör vår region till en konkurrenskraftig 12-månaders destination. Vi märker verkligen hur den strategi som vi i prefekturen Pieria i samarbete med Pierias Organisation för utvecklingen och främjandet av turismen (POTAP) har lönat sig, eftersom Pieria verkligen är bland förstahandsvalen för både grekiska och utländska besökare.

Vilka regioner i vårt land kommer majoriteten av turisterna från och vilka länders invånare ser denna region som sin främsta attraktionsplats? Vänligen förklara.

Pieria är nu en magnet för besökare från hela Europa. Det är klart att ett stort antal besökare kommer från Balkan, som konsekvent valt vår region i flera decennier, men nu gör vi en stor öppning även i Centraleuropa och Storbritannien väntas snart följa efter. Dessutom väljer grekerna också Pieria för sin semester. Den enkla tillgången till vårt område, vårt privilegierade geografiska läge och det faktum att Pieria är en vägkorsning i regionen Centrala Makedonien gör vårt område särskilt attraktivt för greker, både för korta och längre semesterresor. Framför allt väljer invånarna i våra närområden konsekvent oss varje sommar för sin sommarsemester, medan det bergsliga Pieria, med sina snötäckta sluttningar som lockar många besökare, både inom och utanför våra gränser, är ett utmärkt vintermål som erbjuder otaliga möjligheter för Alternativ turism. Vi kan nu säga att vi har besökare från hela Grekland, som vi till och med har nöjet att skapa speciella band med när de besöker oss om och om igen.

Vilka är målen för ”turismindustrin” i Pieria för den period vi går igenom och vilka är de långsiktiga? Hur lätta är de att uppnå?

Den regionala enheten i Pieria har investerat i turism, som anses vara en av pelarna i den lokala ekonomin. Därför har vi lagt särskild vikt vid utvecklingen av en innovativ turismmodell, som förutom de traditionella (berg och hav) även omfattar nya former av alternativ turism för alla fyra årstider; vi bör vid det här laget understryka vår vision om tillgänglig turism, som – med samarbetet mellan vår prefektur och POTAP samt flera turistbyråer – har börjat bära frukt. I själva verket belönades vår insats i år med guldpriset och förstaplatsen vid Tourism Awards för den innovativa och funktionella plattformen för främjande av tillgänglig turism. Visst är våra mål höga och det krävs mycket arbete för att uppnå dem, men med vision, passion, strategi, planering och framför allt samarbeten kan vi vidareutveckla Pierias turismprodukt.

Är deltagande i internationella turistutställningar ett sätt att locka besökare från utlandet? Vilka turister vill ni nå?

Både i regionen Centrala Makedonien och i den regionala enheten Pieria tar vi vårt deltagande i internationella turistutställningar som givet. Dessa utställningar har trots allt, förutom möjligheten att lära känna nya marknader, också den viktiga egenskapen att kunna utbyta idéer och kunnande inom turismområdet. I de senaste utställningarna där den regionala enheten Pieria deltog i en monter för regionen Centrala Makedonien, och mer specifikt i utställningen ”THE HOLIDAY WORLD SHOW 2024” som hölls i Dublin, Irland, i utställningen ”FERIE FOR ALLE 2024 ”, som hölls i Herning i Danmark och på ITB i Berlin, marknadsförde vi verkligen Pieria till en ny publik i centrala och norra Europa och utanför, eftersom vårt främsta strategiska mål är att locka besökare från hela världen.

Är Skandinavien en intressant marknad för er och av vilka skäl?

Skandinavien är en mycket intressant marknad för Pieria. Det är uppenbart att turisterna i de nordeuropeiska länderna är vår främsta målgrupp, eftersom vi har satt som mål att närma oss en ganska mångsidig turistpublik i förhållande till våra besökare från Balkan, med vilka vi delar flera gemensamma egenskaper som kultur och som invånare i regioner med liknande kulturella drag och medelhavstemperament. Det är därför vi tror att influenser från de rika och annorlunda från vår egen nordeuropeiska kultur skulle ha mycket intressanta effekter på vårt lokalsamhälle.

Berget Olympus, vars rykte är spritt över hela världen, är verkligen en pol av attraktion för besökare som också kan komma för alternativ turism. Hur utnyttjas det idag och planerar ni några ytterligare åtgärder?

Berget Olympus är vårt starka varumärke. Ett mytiskt berg, ett emblematiskt massiv med globalt inflytande. I Pieria har vi lagt grunden för exploateringen av Olympus. Redan i samarbete med Dion-Olympus kommun har vi lanserat stora projekt som inkluderar skapandet av ett nationellt nätverk av stigar och vandringsleder på Olympus, medan vi den 25 och 26 maj i år för första gången organiserade tillsammans med POTAP 1a ”Olympus Adrenaline & Nature Festival”, en innovativ festival, som kopplade samman Pieria-kusten, Mount Olympus, Pieria, natur, kultur och aktiviteter i ett årligt multi-tematiskt firande, som nu är etablerat och kommer att fortsätta.

Festivaler, mässor, teaterevenemang, evenemang som ni anordnar under turistsäsongen.

Pierias kulturkalender är rik under hela året. Med det starka flyktinginslag som kännetecknar vår region, som ni förstår, är det logiskt att det finns ett stort antal kulturklubbar, som utgör Pierias speciella och mångsidiga kulturella identitet. Just på grund av det överflöd av evenemang i vårt område, speciellt under sommarmånaderna när Pierias trafik är på som mest in zenit, skapade vi tillsammans med POTAP ”Pierias digitala kulturkalender”, en onlineplattform där besökare kan konsultera oss, så att de har en helhetsbild av evenemang, festivaler och shower i vårt område. När som helst och vilken tid som helst kan du besöka denna webbplats (https://olympusriviera.com.gr/identity/ ) och bli informerad om Pierias kulturella årskalender.

Berätta om religiös turism, kyrkor, kloster, ”aposteln Paulus fotspår” och även något om arkeologisk turism.

I nära samarbete med det heliga biskopsdömet i Kitros, Katerini och Platamon, kommunerna i prefekturen och alla inblandade turistbyråer, genom Pierias Organisation för utvecklingen och främjandet av turismen som vi har etablerat, tar vi viktiga steg, både i Grekland och internationellt, i främjandet och utvecklingen av pilgrimsturism i Pieria, i främjandet av erkännande och besök av dess heliga monument, pilgrimsfärder och reliker. Pilgrimsturer med tonvikt på vägen till aposteln av nationernas steg i Pieria och med religiös mening och innehåll, kan vara en rik upplevelse för potentiella besökare, som tillfredsställer andliga behov, men också mer allmänt pedagogiska, eftersom de nödvändigtvis ansluter till vår plats historia, arkeologin, konsten, naturmiljön och kulturen i vår region. Samtidigt har Pieria en fantastisk täthet av viktiga arkeologiska platser. Den berömda Dion, de forntida makedonska kungarnas heliga stad, den förhistoriska bosättningen Makrygialos, den antika och bysantinska Pydna, aposteln Paulus avgångshamn, de närliggande Blommorna, den antika Levithra, slottet Platamonas, är de viktigaste arkeologiska platserna att besöka. Arkeologisk turism har alltid varit en av de främsta turistattraktionerna i vår region, men också en viktig komparativ fördel gentemot andra turistmål. Pieria kommer att vara det bästa resmålet där det förflutna kombineras med nuet, liksom de tjänster som erbjuds med hänvisning till moderna turistprodukter.

Berätta om era stränder.

Vi har turen att leva i en privilegierad region. Pieria har unika växlingar mellan grönt och blått. Pieria är inte bara Olympen och Pieriabergen, Pieria är också våra gyllene kuster. På cirka 72 kilometers kustlinje kan även den mest krävande besökaren hitta stranden som passar deras egen semesterstil. Du hittar lugna, avlägsna stränder med klart blått vatten, men också organiserade stränder med strandbarer, intensivt socialt liv och massor av valmöjligheter inom vattenaktiviteter för hela familjen. Jag bör också nämna Pierias kristallklara vatten; så klart och rent att jag den 4 juni personligen undertecknade beslutet som intygar att havsvattnet på Pierias stränder är lämpligt för bad. Från norra Pieria till södra Pieria och i de tre kommunerna i vår region kan du simma utan rädsla och svalka dig i vårt djupblå vatten.

Anser du att den erbjudna turistprodukten när det gäller hotellboenden tillfredsställer den moderna besökaren och dennes krav? Finns det tillräckligt med hotellboenden av alla kategorier för mängden turister? Rum och lägenheter att hyra? Ge oss en bild.

Pieria är ett område som förlitar sig på sin turism, så invånarna i Pieria har investerat i turism, eftersom det är en nyckelpelare i den lokala ekonomin. Så det finns tillräckligt med boende för att tillgodose behoven hos även den mest krävande besökaren. Det finns gott om rum att hyra, hotell som uppfyller även de strängaste kriterierna, samtidigt som tjänsterna på våra boenden anses vara av utmärkt kvalitet. Både i våra kustnära områden och i bergen finns boende som riktar sig till alla besökare, familjer som föredrar lugn, yngre åldrar som föredrar ett socialt liv, besökare som söker äventyr på bergssluttningarna, eller till och med besökare som vill lära känna pilgrimsfärderna av vår region. Vår stora framgång är att alla som besöker oss alltid med glädje minns dagarna de tillbringade här och det är inte få som väljer oss igen för sin nästa semester.

Hur är turismen uppdelad vad gäller boende på hotell, hyresrum och lägenheter?

Boendet för våra gäster delas i den största andelen på hotell, följt av hyreslägenheter och campingplatserna i Pieria. Men det viktigaste är att vi vid sidan av kvantiteten har en hög kvalitet på tjänsterna inom turismen. Under de senaste åren har vi gjort betydande framsteg när det gäller kvaliteten på vår turistprodukt, som nu är internationellt konkurrenskraftig. Merparten av hotellen och hyreslägenheterna har renoverats, företagarna har utnyttjat de nationella och europeiska ekonomiska stöd- och utvecklingsprogrammens möjligheter i tillfredsställande utsträckning och samtidigt har priserna hållits på en realistisk nivå.

Hur lång är turistsäsongen i ditt område? Förklara detaljerna mellan sommar- och vinterturism.

Pieria erbjuder besök och turism 365 dagar om året, där alla kan hitta det som passar dem. Olympus, Pieriabergen, traditionella bosättningar, våra skidorter, våra arkeologiska platser, vår gastronomi och våra pilgrimsfärder utgör en unik upplevelse, liksom våra stränder, våra gyllene kuster, det kosmopolitiska livet och möjligheterna till en bekymmerslös vinter- och sommarsemester fördel av vår plats som turistmål tolv månader om året.

Vilka anser du vara externa faktorer, -kanske- och politiska initiativ, som skulle uppgradera ditt eget produktutbud?

Av mina mångåriga erfarenheter inom lokalförvaltningen måste jag poängtera att det mest framgångsrika receptet är samarbeten och synergierna mellan de inblandade myndigheterna. Så inom turistsektorn har vi lyckats ta mycket viktiga steg, eftersom vi som Pieria Prefektur samarbetar både med den centrala administrationen och med alla lokala myndigheter som är involverade i turism, för att vidareutveckla turismen, för att ytterligare uppgradera våra tjänster, men också för att nå en större marknad. Nyligen kröntes faktiskt vårt samarbete med Grekiska Turismorganisatioonen EOT och aktionen ”Blossoming Cherries” med full framgång. Mer generellt hjälper vi som regional myndighet alltid till inom ramen för våra kompetenser så mycket som möjligt, så att det blir ännu större framsteg inom turismområdet. När allt kommer omkring, ”bättre är alltid det godas fiende”.

Vad förväntar du dig av årets turistsäsong?

I år verkar trenderna vara ganska uppåtgående för turisttrafiken i Pieria. Efter den stora lågkonjunkturen under pandemin, återgår vår region till nivåer före covid, med mycket uppmuntrande och uppåtgående trender. Vi räknar med att få en bra sommarsäsong, med flera besökare inte bara från Balkan, utan från hela Europa, samtidigt som vi redan märker att grekerna nu också föredrar Pieria för sina sommarlov, vilket bevisar att våra ansträngningar ger resultat. Vi hoppas att vi kommer att få en produktiv och kreativ sommar och att sommarsäsongen kommer att flyta på i en ökande takt, vilket kommer att vara särskilt fördelaktigt inte bara för den lokala ekonomin, utan också för vår regions stimulans och framsteg på flera nivåer.

Related Articles

Leave a Comment