Home Nyheter & Intervjuer Konstantinos Arvanitis, Ordförande för Skyros Hotel Association

Konstantinos Arvanitis, Ordförande för Skyros Hotel Association

by Hello From Greece

I hjärtat av Egeiska havet, med enkel tillgång, välkomnar Skyros ett stort antal turister varje år. Ökar antalet med åren? Vad är anledningen till det? Vilka är fördelarna med ön framför andra närliggande alternativ?

Under det senaste decenniet har det årliga antalet besökare till ön ökat stadigt med en liten procent. Små, stadiga, försiktiga steg har säkrat detta för oss. Dessutom letar folk efter andra resmål än Greklands välkända turistmål; framväxande turistmål där de kan njuta av tradition, historia, gastronomi och framför allt att njuta av sin semester, vilket är, som ordet själv säger, att vila och att koppla av. Allt detta, i kombination med skönheten i det naturliga landskapet, gör Skyros unik!

Hur kan någon komma till ön som turist? Är det tillgängligt året runt?

Skyros, är, om inte den enda ön, säkerligen en av få i landet, som har ett sjöfartsföretag på gräsrotsnivå och som äger fartyget ”Achilleas”. Båten går dagligen under hela året och förbinder ön med Evia via hamnen i Kymi.
Dessutom är ön ansluten med flyg till Aten och Thessaloniki, återigen året runt.

Berätta för oss om turistboenden i ditt område. Hotell och rum att hyra. Områden där turisten kan vistas och vad som erbjuds.

Det finns gott om boenden, och i ett brett utbud. Rum att hyra, bostäder, lägenheter, villor med privata pooler, hotell. Det finns en betydande årlig uppåtgående investeringstrend i öboendet.
Besökaren kan hitta någon form av boende i nästan alla beboeliga delar av ön. Med start från hamnen, Linaria, Acherounes, Kalamitsa, Aspous, Achilli, byn Skyros, området Molos-Magazia där öns centrala strand ligger, Gyrismata, Atsitsa, områden som alla har en strand.

Mellan alla olika typer av hotellenheter, de många hyresrummen och lägenheterna, vad väljer turisten? Har hans prioriteringar förändrats sedan tidigare?

Vi skulle säga att, åtminstone för vår egen ö, besökarna har en tendens till privat boende. De söker avkoppling och lugn genom avskildhet.
Det finns inga stora enheter på ön, så majoriteten av besökarna letar efter just det.

Från din erfarenhet, lockas turisten av de snygga faciliteterna, underhållning dagen runt och underhållningsprogram som ett hotell kan erbjuda, dess läge, de allmänna bekvämligheterna, eller prioriteras kostnaden för boende?

Visst är kostnaden en viktig faktor för valet av boende.
Men det viktigaste är inte själva priset så mycket de tjänster som tillhandahålls. Det borde finnas en balans i detta, som vi tyvärr i vårt land inte hittar så ofta.
Vi skulle säga att för oss som är professionellt engagerade i turism på ön är det en stor satsning, som vi för stunden verkar vinna. Ändå kräver det enorm uppmärksamhet för att inte förstöra vår produkt.

Spelar ”all inclusive”-hotellen en stor roll eller föredrar turisten att lära känna hela ön och inte välja ett sådant boende?

I nuläget kommer besökaren inte till Skyros för ett all inclusive-hotell. Som vi sa tidigare, så finns det inga stora boenden att ha den här typen av gäster förutom ett stort hotell som erbjuder det.
Som resmål har vi många saker att visa upp och vi vill att besökaren ska se dem.

Bekymrar uppkomsten av Airbnb på din ö dig? Vänligen förklara.

Så länge det finns kollegialitet i det vi gör är vi inte oroliga. Vi som boende- och hotellförening har skyldighet gentemot vårt land och dess historia att vara enade, och ännu mer när det har att göra med främjandet av vår mark. Information är viktigt och även att ta ansvar i det vi gör.

Ge ett exempel på prisklass. Kan någon med låg inkomst lätt hitta ett boende?

Det finns rum att hyra som kan hyras för två personer för 40-50 euro per dag under högsäsong, men det är inte många. Dessutom bör gäster göra sina bokningar tidigt för att få dessa priser.

Var kan en besökare gå för att hitta boende? Har ni er en egen tjänst? Hjälper webbsidor verkligen?

Det finns sidor som har samlat boendena, samt via vår hemsida.Nu sker de flesta visningarna via sociala medier och boendesajter.

Har ni turister både från Grekland och från hela världen? Besöker skandinaver ön? Från vilka områden? Hur marknadsför ni ön utomlands?

Vi skulle säga att ungefär 75-80 % är greker. Sedan österrikare och tjecker, på grund av charterflyg från dessa länder. Fransmän, britter, etc, främst från Europa.
Från de skandinaviska länderna skulle jag inte säga att vi har tillräckligt många besökare. Jag tror att den främsta anledningen är tillgängligheten. Finns det inget direktflyg är det svårt för skandinaverna att komma.
Ön marknadsförs främst genom internationella utställningar, de vi besöker.
I allmänhet är det ett område som har stort utrymme för förbättringar.

Anordnar ni festivaler och mässor med andra institutioner på ön i syfte att kulturellt stödja öns speciella traditioner och att locka till er ett större antal turister?

Även om vi har många festivaler, särskilt under sommarmånaderna, har vi inte gått ut med det tillräckligt för att locka besökare för detta ändamål.
Under de senaste åren har en festival med traditionella danser arrangerats med särskild framgång av kulturföreningen Anemoessa med deltagande föreningar från regioner över hela Grekland.

Hur lång är turistsäsongen i Skyros? Till vilken månad håller hotellen öppet för turister? Har ni besökare på ön under vintermånaderna? Var bor de? Vad har du att erbjuda dem under de kalla månaderna?

De flesta boenden fungerar säsongsmässigt under sommarmånaderna. I mitten av maj är nästan de flesta boenden redo att välkomna gäster. Flera av dem är verksamma till slutet av september-början av oktober.
Karnevalssäsongen är mycket viktig för ön. Den skyriska karnevalen är känd för sin tradition. Dess ursprung är förlorat i djupet av århundradena; en dionysisk sed som hålls vid liv av öns ungdomar. Den sista helgen i kanreval perioden är ön full, precis som i mitten av augusti. Det är verkligen svårt att hitta boende då. I många fall börjar bokningar i slutet av föregående sommar.

Har du några specifika initiativ som skulle kunna tas på lokal och nationell nivå som skulle uppgradera utbudet, attrahera mer turism och förlänga turistsäsongen?

På lokal nivå är det viktigaste att sätta upp mål för turismen. När man har mål är det upp till en själv att uppfylla dem. Dessutom är förlängningen av turistsäsongen mycket viktig. Detta görs främst genom att locka utländsk turism. Men återigen, det är väldigt viktigt att hitta rätt målgrupp för att inte förstöra din produkt.
På nationell nivå tycker jag att mycket behöver göras. En viktig sak som behöver göras är att skapa nya distributionskanaler för inkommande turism i landet. Det finns många anmärkningsvärda destinationer i Grekland som inte har turismutveckling av just denna anledning. Den nuvarande trenden för vårt land är att lyfta fram nya resmål. Detta är vad turisten nu letar efter. Traditionella turistmål är trevliga, det håller jag med om, men nu är de övermättade. Utlänningen måste nu se Grekland som man såg det på 60-talet genom traditionen, historien, de genuina smakerna, de genuina människorna, värmen.
Vi kan prata i timmar om vad som kan göras. Turismen i Grekland går tyvärr framåt på egen hand, per automatik.

I vilka områden har ni uppgraderat era tjänster, särskilt efter den svåra turistsäsongen med coronaviruset? Vad förväntar du dig av turistsäsongen i år?

På grund av de små boendena klarade sig ön ganska bra under coronaperioden jämfört med andra destinationer. Detta lärde oss mycket! Viktigast av allt: vi insåg att det vi trodde vara våra svagheter, var i slutändan det som höll oss igång och gjorde oss lyckade.
Det råder generellt sett optimism bland proffs i vår bransch. Redan är starten på turistsäsongen jämfört med förra året uppe i reservationer.
Sällskap, samarbete och service behövs. Med dessa är framgången given.

Related Articles

Leave a Comment